FAQ Motoroptimering

Optimering, Motoroptimering, Trim, Chipning, Chiptrimning, Chiptuning, Trimchip, eller Tuning, Mappning, kärt barn har många namn! Oavsett vad vi kallar det så innebär begreppen ovan en elektronisk uppgradering av motorprogramvaran i ditt fordon. Oavsett fordon, vare sig det gäller en bil, lastbil, husbil, skåpbil så har vi kunskapen och möjligheten att förbättra prestandan, körupplevelsen och bränsle-ekonomin i ditt fordon. Vid en motoroptimering så finjusterar vi parametrar för motorstyrningen ”fordonets hjärna”. Det man kallar chiptrimning är det som vi absolut inte håller på med. Dvs att man gör ett fysiskt chip byte i moderkortet som lagrar programvaran. På bilar från och med 1998 och framåt sker programmering idag via OBD-uttaget (diagnostikuttaget) på bilen. Uttaget i sig är direkt kopplat med bilens ”hjärna” vilket leder till underlättad kommunikation för att läsa ur bilens original-parametrar, spara dessa och sedan skräddarsy en ny mjukvara för effekthöjning samt bränslebesparing.

Det rätta svaret är: Det gör dem! Låt oss utveckla vad vi menar. Vi använder samma metod, ändrar oftast samma parametrar och tar hänsyn till samma utomstående faktorer vid utvecklingen av en programvara, som motortillverkaren själv gjort. Skillnaden är att motortillverkaren måste bygga en fungerande bil som skall fungera med mycket varierande bränslekvaliteter, både i +50°C liksom i -50°C, flera tusen meter över havet och vid havsnivån. Den ska även passa in i olika marknaders skatt- och försäkringsregler vad gäller både effektnivåer, cylindervolym, och utsläppsnivåer beroende på vilket som styr. Marginalerna måste vara stora, med andra ord. Vi använder oss av ett exempel för att visa vad vi menar: En bilkoncern X äger 10 bilmärken med 3 modeller i varje märke. Deras 2,0 diesel motor finns som alternativ i samtliga av koncernens märken och modeller. För att fylla olika segment, prisklasser, och ovan nämnda krav på olika marknader, har man gjort fyra olika programvaror till grundmotorn. Den minsta är på 136hk, en så kallad ”standard” på 143hk och en sportmodell på 190hk. Inga övriga motorkomponenter har ändrats. På detta viset, om än något överdrivet, skapar en bilkoncern ekonomi i motorutvecklingen. Lägg märke till att även 190hk-versionen skall ha god marginal till motorns maximala toleransnivåer för slitage osv. Med dessa generösa marginaler behöver vi inte oroa oss för att optimera din bil i detta milda klimat, med bra bränslekvalitet osv. Med dina specifika önskemål och mål med optimeringen kan vi skräddarsy motorns karaktär för att passa just din bil, optimerad just för dig och din bil.

Bränsleförbrukningen sjunker oftast vid en optimering vid bibehållen körstil (detta gäller enbart diesel motorer). En normal besparing ligger på kring 10%. För dig som tycker att ditt fordon slukar för mycket bränsle så är ECO optimeringen det perfekta för dig!

En trimbox rekommenderar vi aldrig till någon någonsin! Det enda en trimboxen gör är att lura signalen mellan bränsletryckgivaren på en dieselmotor och dess styrenhet ”bilens hjärna”. Man kan säga att en sådan box är bara ett motstånd som går att justera på mer eller mindre. Moderna motorer med en viss avancerad styrenhet blir väldigt svåra att lura med en sådan box. Andra nackdelar är motorproblem, bränsleproblem, igensatt partikelfilter m.m. Våra skräddarsydda mjukvaror hanterar alla bilens intressanta parametrar. Detta resulterar i att bilen beräknar saker som ”vanligt”, både bränsleförbrukningen och partikelfiltrets regenererings-cykler korrekt. Att snåla för en tusenlapp eller två som du betalar extra hos oss går till långt mer avancerad teknik som vi håller på med som dessutom besparar dig en massa huvudvärk och problem.

AK-Tuning konkurrerar inte med hästkraft per krona! Vi håller oss alltid inom säkerhetsmarginalerna vilket många andra inte ens tänker på. Om du ser högre effektsiffror hos kollegor till oss i samma bransch, så kan vi matcha detta! Med undantag för enstaka modeller där kollegor som är nischade till en viss modell har högre expertis än vad vi har, i sådana fall tipsar vi om våra kollegor.

Så länge servicen är ordentligt så finns det ingen anledning till ökat slitage vid optimering i vettiga nivåer. En bra tumregel är att inte välja firma som lovar högst effekt till lägst pris! Att optimera bilar är mer en konst, det skiljer väldigt mycket mellan duktiga programmerare och nybörjare. Sen så har vi ju svårt att påverka motorns skick och hållbarhet, men det är givet! ”Även ett däck slits vid körning”

Då vi utgår ifrån din bil väljer vi att bygga en unik mjukvara för just din bil. För att uppnå bästa resultat låter vi det ta den tid det behöves. Normalt brukar det ta mellan 2-4h beroende på bil. I vissa fall kan det ta längre tid. Dessutom är kvalité väldigt viktig för oss, vi låter det ta den tid det behövs för att bli perfekt!

Det enda besiktningen kollar är felkoder samt avgasvärden. Det blir ett bättre eller oförändrat värde på avgasutsläppen efter optimering. Den utrustningen besiktningen använder för felsökning kan inte kontrollera motorprogramvaran.



Extra info:
Söker du chip till bil, chip till lastbil eller vill du chippa din bil, eller chippa din lastbil? Då har du kommit rätt. Här hittar du motoroptimering till bil, transportbil, båt och lastbil. Det kallas även för chiptrim, trimchip, motoroptimering, trimkit osv. Vi har program till Audi (A1, A2, A3, A4, A5, A6, A8, S3, S4, S5, S6, S8, Q5, Q7, RS, RS3, RS4, RS5, RS6, RS7 m.fl), Volkswagen (Golf, Caddy, Passat, Scirocco m.fl.), BMW (318, 320, 325, 330, 335, 520, 525, 530, 535, 540, M2, M3, M4, M5, M6 m.fl), Seat (Leon, Cordoba m.fl), Citroën (C2, C3, C4, Berlingo m.fl), Peugeot 207, 307, 407 m.fl), Volvo S40, V40, V50, S60, V70, XC60, XC70, XC90 m.fl), Skoda (Octavia, Yeti, Superb, Fabia, Roomster m.fl), Porsche, Ferrari, Lamborghini och andra bilar. Vi har även miljöoptimering bilar, miljöoptimering lastbilar, dieseloptimering till bilar och lastbilar mm.